کیک توت فرنگی

مرجع دستور پخت غذاهای ایرانی و فرنگی

کیک توت فرنگی

مرجع دستور پخت غذاهای ایرانی و فرنگی

  • ۰
  • ۰

زودپز در واقع ظرفی در بسته است که با استفاده از فشار و حجم زیادی از بخار، غذا را آماده می کند. در واقع هنگامی که برای طبخ غذا از زودپز استفاده می شود، ویتامین های موجود در غذا حفظ خواهند شد. جنس بدنه زودپز از آلیاژی است که زنگ نمی زند. اولین فردی که دیگ زودپز را اختراع کرد، فیزیکدانی فرانسوی به نام دنیس پاپن در سال ۱۶۷۹ بود. بر روی زودپزها معمولا سوپاپی به نام سوپاپ اطمینان وجود دارد که ضریب ایمنی وسیله را بالا می برد. در صورتی فشار بخار آب خیلی بالا باشد، دریچه موجود در زودپز باز می شود تا بخار اضافی آن خارج شود. زودپزها در دو نوع برقی و گازی به فروش می‌رسند. 

 

نکات مهم خرید زودپز قیمت مناسب

اولین نکته هنگام خرید هر وسیله ای، توجه به قیمت آن است، قیمت زودپزهای موجود در بازار معمولا از ارزان شروع می شود تا گران. خرید هر کدام از آنها به میزان بودجه و نیاز شما بستگی خواهد داشت. همانطور که در قسمت قبل هم اشاره کردیم، زودپزهای موجود در بازار دارای دو نوع گازی و برقی هستند. شما قبل از خرید زودپز قیمت مناسب، باید مشخص نمایید که به کدام یک از این دو مدل نیاز دارید. انتخاب هر کدام از آنها به بودجه و سلیقه شما بستگی دارد.

 

جنس بدنه
معمولا جنس بدنه زودپزها از آلومینیوم یا استیل ضد زنگ می باشد. از بین این دو مورد، ما خرید زودپز با بدنه استیل ضد زنگ را پیشنهاد می کنیم، چون هم دوام بالایی دارند و هم سرعت پخت در آن ها بالاتر است. قیمت زودپز هایی با این جنس نسبت به زودپز های آلومینیومی گران تر می باشد.

 

رعایت نکات ایمنی
سعی کنید زودپزی را خریداری نمایید که سیستم قفل خودکار بر روی درب آن وجود داشته باشد. زودپز انتخابی شما باید دارای سوپاپ اطمینان باشد تا در مواقع خطر خیالتان از بابت خروج فشار راحت باشد. این ویژگی باعث جلوگیری از به وجود آمدن خسارت می شود.
برخی از زودپزها فقط یک دسته دارند اما برخی دیگر شامل دو دست هستند. سعی کنید زودپزی با دستگیره های نسوز را خریداری نمایید، هم چنین جنس آنها باید بسیار مقاوم باشد، تا خیالتان از بابت جابه جایی غذا راحت باشد.

 

گنجایش دستگاه
در حال حاضر زودپز های موجود در بازار از کوچک شروع می شوند تا بزرگ. انتخاب و خرید هر کدام از این سایز ها بستگی به تعداد اعضای خانواده تان دارد. گنجایش زودپز ها با واحد لیتر مشخص می شود. معمولا زودپز ۴ لیتری برای خانواده دو نفره مناسب است.

 

فشار زودپز

فشار موجود در زودپز ها با توجه به واحد پوند بر اینچ مربع قابل اندازه گیری است. طبیعی است هرچه فشار موجود در زودپز بیشتر باشد، قدرت و کارایی آن بیشتر خواهد بود. در بیشتر زودپز های موجود بازار میزان فشار ۱۵ می باشد.
برخی از زودپز ها به قابلیت تنظیم فشار مجهز هستند. یعنی با توجه به پخت مواد غذایی مختلف می توانید میزان فشار وسیله را کم یا زیاد کنید. پس سعی کنید زودپزی با این قابلیت را خریداری نمایید.

  • ۹۹/۰۷/۰۷
  • سرآشپز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی